top of page

משפטים שהילדים שלכם חייבים לשמוע בבית

עודכן: 14 ביולי 2020

אנחנו מטפחים ומשקיעים את כל-כולנו באוצרות שלנו, רוצים לגדל אותם מאושרים, מצליחים, "שרק יהיה לך טוב" ולהכין אותם לעולם. רוצים להשקיע את ההשקעה הכי משתלמת? השקיעו בכלים, ולא באושר.

אספתי לכם את רשימת המשפטים שאתם פשוט חייבים להשמיע בבית שלכם כדי לתת לילדים שלכם כלים של ממש לחיים: החל מקול פנימי חזק ומאמין ועד היכולת לקבל טעויות מבלי שהעולם יתרסק.


1. "אתה יכול! אני סומכת עליך"

תגידו לילד שלכם שהוא יכול, שהוא מסוגל ושאם מאמינים בו: לקחת את הקערה עד לכיור, להלביש את החולצה לבד, להביא כוס זכוכית לסלון, להסיר את החיתול, להתיישב על האסלה, לצייר את העץ. גם אם משהו נופל או מתקלקל בדרך וכמובן תואם-גיל. אמרו לו משפטים כמו:"אני סומכת עליך שתלמד לישון בכוחות עצמך", "שתבחר לעשות איפה שעושים" ושהוא יצליח להשחיל את החרוז.

זה מעצים את המסוגלות ואת החוסן הפנימי. כשיהיה בסיטואציות שיגרמו לו לפקפק בעצמו, למשל בגיל ההתבגרות, יש סיכוי טוב שהוא יסמוך על האינטואיציה שלו וילך איתה עד הסוף. זה קול המסוגלות הפנימית החיובית.

2. יופי שניסית, בטח התאמצת מאוד!

אין כמו תחושה טובה של מסוגלות. בכל גיל!

עודדו על כל ניסיון או פעולה שהילד.ה שלכם עושה (עוד על שבח ועידוד כאן). זה מעביר את המסר: אני רואה אותך! אני רואה את מה שהשקעת, אני רואה את הדרך שצעדת. אני מתרכזת בתהליך ולא בתוצאה הסופית, כי שם נמצאת באמת הלמידה. נסו לחשוב כמה אתם למדתם לאחרונה מדרך שלקחתם? בוודאי שחשוב בסוף גם התוצר, כולנו היינו רוצים להשיג את מה שכיוונו אליו.

ההתייחסות לתוצר צריכה להיות משנית. כי מהדרך (אגב, בעיקר גם מהכישלון) למדנו הכי הרבה ומהלימוד הזה נוכל לשפר ולכוון מיטבית לפעמים הבאות.

3. ממש עזרת לי, לא יכולתי לעשות את זה בלעדיך!

הילדים שלנו רוצים לקחת חלק ולעזור (עוד על זה, כאן) וכשנותנים להם ומעודדים אותם, הם תמיד יחפשו "לתת יד". ציינו זאת ועודדו את ילדיכם על זה (אם פספסתם למעלה, זה ממש חשוב: עוד על שבח ועידוד כאן). חזקו על העזרה שהגישו, ותנו לילדים שלכם את התחושה הטובה שהם נתנו תרומה משמעותית.

אל תסתפקו רק בתודה, למשל: "זה שהיית שקט עזר לי להרדים את אחותך, באמת שלא יכולתי בלעדיך", או "זה שהעברת לי את הסבון ממש עזר לי לקלח את אחותך, לא היו לי ידיים פנויות!".

4. טעיתי, סליחה.

אופסי...

שתפו את הילדים שלכם כל הזמן בטעויות שלכם, בכל רמה. פישלתם בתיאום, איחרתם לפגישה, נשפך לכם המלח, שכחתם לטלפן, לא רכשתם את הספר, נכשלתם בבחינה... כולנו טועים כל הזמן. זה אנושי. למדו את הילדים שלכם להכיר בטעויות על ידי דוגמה אישית. יש לכם פה הזדמנות לדבר על רגשות - תקראו גם במשפט הבא.


למדו את הילדים בסביבה התומכת הביתית את העובדה הקיימת: כולם טועים! עדיף שיכירו את זה בבית מאשר שהמציאות של עולם הטעויות תטפח להם בפנים בגיל ההתבגרות.

5. אני אוהב.ת אותך!

כל הזמן להגיד את זה, איך כזה דבר יותר מידי. כל פעם כשאתם מרגישים את זה, תשתפו! אין צורך להמתין לרגעים מיוחדים, כמו כיתה א' או ערב החג. אל תחכו לרגעי אושר עילאי כדי להגיד – בארוחת הערב ברגע של הנאה זה יהיה מושלם. זה ממלא אוקסיטוצין, גאווה וגם את החוסן.

ילדים בגיל הרך לא תמיד יודעים להפריד בין כעס על מעשה לבין אהבה. לכן, גם אם אתם כרגע כועסים על הילד שלכם, תזכירו לו (אפשר בכל גיל), שהכעס הוא על ההתנהגות ושאני תמיד אוהבת.

יש עוד המון משפטים בעולם! מה שלכם? מוזמנים לכתוב בתגובות ולהציע את שלכם!

רוצים את זה במצולם? הינה פה: https://bit.ly/2Vst8n6

 

פה בשבילכם!

לתהליך אישי צרו קשר ישירות כאן

בואו לעקוב אחרי בפייסבוק או באינסטה



82 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page