top of page

אל תתערבו להם בדמי הכיס!

דמי הכיס של הילד שלכם זה המקום שלו להחליט ולבחור בעצמאות שלו על עצמו. זה המקום לממש את רצונותיו ולפתח סמכות, אחריות ובחירה. מה זה בכלל אומר "לא להתערב"? ואיפה אני כהורה מעביר בכ"ז את הערכים שלי? #כסףוילדים #חינוךכלכלי

הצעת לשינוי תפיסה: חסכת, אספת? זה ש-ל-ך לבחור ולבזבז

במקום: "עוד פעם קלפי פוקימון...." נסו: "אני רואה שאתה ממש אוהב את קלפי הפוקימון. שמתי לב שבפעמים האחרונות רכשת חבילה" (עם חיוך! של הבנה)

ביננו, דיי, כמה קלפי פוקימון כבר יכולים להיות לילד (או בובות טייני או בלייבליידים וכו')?? אבל מה כ"כ אכפת לנו בעצם? יכול להיות משהו זניח בעיננו, אבל בעולם של הילדים כרגע זה ה-דבר, הכי חם ולוהט. אז שיהיו עוד קלפי פוקימון, זה הכסף שלהם. כשאתם בוחרים להם מתנות לחג/יומולדת תוכלו לבבחור דברים אחרים.

במקום: "השנייה בזבזת הכל על זה, לא נשאר כסף לקנות עוד משהו" נסו: "עכשיו קנינו כך וכך בחנות, נחכה לדמי הכיס הבאים ותוכל לבחור שוב את מה שאתה רוצה"

ככה נעזור לילד שלנו להבין בכוחות עצמו את המשמעות של הבחירה שעשה. הוצאתי הכל בחנות ההפתעות? לא נשאר הפעם לממתק. נקסט טיים! נוכל בזמן השיטוט ביחד בחנות להראות מה אפשר לקנות בדמי הכיס שלנו: דבר אחד שניים ואולי אפילו שלושה. בחירה במשהו אחד היא בהכרח ויתור על האלטרנטיבה, כרגע. מחר יום חדש.

במקום: השתגעת, 50 שח לבובה קטנה, שכבר יש לך מלא כמוה בבית?? נסו גישה יותר מכבדת

במקום: "מה פתאום כזה סכום על כזה דבר, השתגעת? אל תהיה פראייר" נסו: וואו, המחיר הזה ממש מפתיע אותי. אתה חושב שהסכום שווה את התמורה? (ואולי: כמה לדעתך המוצר הזה יחזיק מעמד? מה תרגיש בגוף כשזה יהיה שלך? וכשזה יתקלקל? ועוד...)

אם הילד מודע להכל ועדיין בוחר לקנות - תנו לו. אל תעמדו בינו ובין החיים: אם זה ייהרס/יגמר מוקדם, תהיו איתו בחיבוק ואמפתיה לבאסה, אכזבה ואפילו כעס (ובלי: "אמרתי לך!"). אולי תופתעו, והמוצר דווקא יחזיק מעמד יפה! ואז תשתפו ש"איזה מפתיע, לא האמתי שזה יחזיק ואתה היית נחוש!" הלמידה הזו מתוך המציאות משמעותית לאין-שיעור ושומרת על היחסים. מחזקת את הילד בהקשבה לעצמו, בעמידה על שלו. בין אם המוצר בסוף היה נפילה או הצלחה מסחררת.

 

עודדו את הילד לבחור, להשתמש בכסף שלו בכל מיני דרכים, למשל לקנות עכשיו, להזמין עכשיו ולקבל אח"כ, לחסוך למשהו גדול יותר, לקנות המון "שטויות" או משהו אחד "רציני", לרכוש חוויות ולא רק מוצרים, לקנות מתנה לאחר, להשקיע לטווח רחוק ועוד..)

תנו לילד שלכם באמת להנות וגם להתבאס, אם קורה, ממה שבחר. זה שלו ללמוד ולהתנסות. ללמוד את עצמו, מה אוהב, איך עומד על שלו, איך מתמודד עם בחירותיו...

זה מגדיל את הסיכויים שבהמשך הדרך גם כשלא תהיו לידו בקופה, יבחר לפי סט הערכים שביקשתם להקנות לו כשהיה צעיר. זכרו: שמה שלכם נראית הוצאה נכונה, לא בהכרח בסדר העדיפויות של ילדכם הגדל והמתפתח. דרך מציאת רצונותיו והתנסות על ההקשבה הזו לעצמו, הוא מפתח את העולם שנכון עבורו.


בתוך כך, חשוב שנהיה יועצים טובים ונעביר את הדגישם והערכים שלנו. זו האחריות ההורית שלנו! את כל אלו נעביר גם דרך דמי הכיס וחופש הבחירה מה לעשות איתם בתוך גבולות שקבענו וגם בעוד שלל דרכים.


עקבו אחרי המאמר הבא בסדרה: איך להיות יועץ כספי לילדי ולא מבקר כלכלי


לתיאום פגישה אישית און ליין ולהתאמת תכנית אימון בשבילכם בנושא - כאן

12 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page