top of page

חוגגים עצמאות לילדים!

עודכן: 12 ביוני 2020

חגיגת העצמאות של המדינה היא הזדמנות נהדרת לדבר על #עצמאות: מה זה אומר להיות עצמאי? מה זה בשבילי? חשוב גם לזכור ולהזכיר לעצמנו שעצמאות היא חלק חשוב מאוד בהתפתחות הילד ושווה מאוד להתעכב על זה...

7 טיפים להורים לעידוד עצמאות בגיל הרך

כל אחד יכול וצריך להרגיש שהוא יכול בכוחות עצמו ובהתאם לגילו, זו הרגשה שחשוב לטפח.

 

ילדים בכל גיל רוצים להרגיש בעלי ערך. אין כמו תחושת מועילות לתת ערך עצום.


מכין קפה. גם במסגרת מגבלות בטיחות אפשר לעזור.

עודדו את הילד שלכם על העזרה שהוא מושיט: "איזה יופי, כמה שאתה עוזר לי. זה ממש חשוב". ציינו ותארו את ההתנהגות שעזרה ושהועילה.

אל תסתפקו רק ב"יופי!" או "כל הכבוד!", אלא הוסיפו למשל "איך הרמת את האוכל שנפל והלכת להביא את הסמרטוט, כדי לנגב! איזו התנהגות עצמאית ויוזמתית!"


תתארו לו איך לא הייתם יכולים לעשות את זה ללא עזרתו - "אם לא היית מרים את הספר בטח הכל היה נופל לי מהיד. תודה רבה!", "זה ששיחקת בריכוז ובשקט בחדר ממש עזר לאחיך להירדם. הוא לא יכול היה להירדם בלי זה הפעם".

שימו לב שיש הבדל בין "עזרת לי" לבין תרומה ממשית יותר. השנייה נותנת תחושת ערך הרבה יותר טובה :)



 

מחזקים עצמאות ובחירה


חזקו התנהגות שאתם רוצים לטפח (זה נכון להכל, לא רק לעצמאות). "אני רואה שאתה ממש מנסה להלביש את החולצה, נראה שזה חשוב לך, איזו יכולת התמדה!".

יוזם שטיפת כלים. אם אח"כ נצטרך לעבור שוב, אז מה?

עצמאות גם יכולה לבוא לידי ביטוי בבחירה של פריט הלבוש (הציעו בחירה מבין 2-3 אופציות בגיל הרך), בבחירת המזון (לא רוצה מרוסק) ואפילו בסוג הכפית ממנה יאכל (כמו של "הגדולים" ואפילו מזלג). ולמה לא בעצם? תנו להם את העצמאות לבחור בכל מקום שבו לא שווה להתווכח. אני בטוחה שאפשר להחליק על הרבה יותר דברים ממה שאתם מתארים לכם וכל זאת מבלי לסכן את שלמותם הפיזית.


ועוד נקודה חשובה לגבי העצמאות: הדגישו מסרים יקרים מפז: שהדרך היא החשובה, לא התוצאה. כמה אמיץ זה לנסות בלי לדעת מה תהיה התוצאה? זה הכי אמיץ שיש! הכניסו את המוטו "תנסה, מקסימום תצליח" לארסנל שלכם. מעודד לנקיטת יוזמה, לפעילות ולאומץ. הדרך לעצמאות בהכרח כוללת יוזמה ואומץ.


הילד שטף כלים? אל תתעכבו על זה שזה לא נקי או שהוא מבזבז מים. לא כי זה לא חשוב, את זה נלמד אותו עוד מעט, קודם נחזק אותו על נקיטת היוזמה והתרומה שנותן.

הדגישו את הכוחות שיש בילד שלכם, דוגמאות נוספות - "איזה כח רצון הפגנת, כשבחרת שלא לקחת מאחותך את המוצץ", "החזקת את הקקי באמצעות השריר שלך עד שהגענו לאסלה".
 

נמנעים משירותים מיותרים


כשאנחנו לא עושים במקום הילד שלנו, אלא נותנים לו להתמודד (כולל רגשות שעשויים לעלות כמו תסכול, חוסר הצלחה, אכזבה, מחשבות על אמון עצמי ועוד) אנחנו למעשה מאפשרים לו להתנסות ולפתח את היכולת והאמונה האלו שלו בעצמו וביכולתיו ומגבירים את המוטיבציה הפנימית שלו.

בן 1.5 מקלף ביצה. לוקח מלא זמן, אבל שווה כל רגע

אגב, הילד שלנו יכול לעשות יותר ממה שאנחנו סבורים בד"כ. גם התינוק שלנו לא כזה שברירי-אחרי הכל, הוא חווה את הצירים והלידה.


אז תהיו לצידו עד שיצליח, או כל עוד מעוניין להמשיך לנסות. למשל - לקלף ביצה קשה, ואל תעשו במקומו. הזכירו לעצמכם שיעשה כל דבר שהוא מסוגל לעשות בעצמו, אין סיבה שיקבל באופן קבוע את השירותים הללו.

חשוב לכם לפנק? אוהבים את התחושה? מעת לעת לפנק בכיף - השאלה שצריך לשאול את עצמנו היא לגבי איזון. האם אתם מאוזנים?

ילד שיודע ומורגל לעשות בכוחות עצמו, סביר שיגדל להיות מבוגר שתורם לחברה, כי יש בו כוחות ומסוגלות.

דרך קלה ונעימה להרים מוטיבציה לעצמאות באמצעות השיר הזה
 

סוגיות שמטרידות הורים:

ממתי מתחילים לסדר יחד את הצעצועים?

כמו הרבה דברים אחרים, מלידה! תמיד תואם גיל אבל תמיד עקרון שנמצא ומלווה. אנחנו מציינים את הערך הזה בקול למשל "אני מסדר עכשיו כדי שיהיה לנו נעים ונקי", מתווכים את העשייה שלנו. מאוד מהר, תנו להם לסדר בעצמם. מרגע שהם הופכים ניידים - שתפו את הילד והראו לו איך מסדרים. אימרו להם שמסדרים כדי לשמור על הצעצועים/הנקיון (הערך שחשוב לכם) ותתנו להם לתת יד. ככל שהם גדלים שתפו אותם במיון לפי סוג או צבע, להכניס לאריזה, לספור. מיומנויות ממש חשובות להתפתחות וללמידה. תקדישו זמן לסידור בחלק מהפעילות עצמה ומהר מאוד תוכלו לקצור פירות.


היא מנסה להלביש את המכנס אבל פשוט לא מצליחה?

תנו לה! זו באמת הדרך ללמוד. אם היא מתעקשת לבדה - אז חזקו אותה על כך שרוצה בכוחות עצמה, על איך שהיא דבקה במשימה, קשובה לרצונותיה. היו שם ליד, לרגע שבו עלול התסכול להיות גבוה מידי ואז תרצה עזרתכם. ואז עזרו לה - "הינה תראי, פורסים את המכנס, הפתק מאחורה ואז מכניסים רגל אחת לכל שרוול במכנס". שתשים הפוך, זה הרי לא באמת חשוב כרגע. התחושה בבטן ובלב שווה פי כמה.

אני כל הזמן מבקשת שיעזור לי עם החיתול בזמן שמחליפה לאחיו והוא מתעלם...

זה שאת רוצה שיעזור, לא אומר שהוא תמיד יעזור :) עזרה צריכה תמיד לנבוע ממוטיבציה פנימית ומרצון כנה. נסי לא לכעוס בסיטואציה ולא להתאכזב ממנו. זה לא נגדך, זה לגמרי בעדו. בזמן אחר של נועם תספרי לו שלפעמים את נתקעת בלי החיתולים ושזה מאוד יעזור לך, אם יבחר לעזור. ואגב, שווה לשים כמות כפולה של חיתולים בכל מיני מקומות במקביל :)


 

טיפים אחרונים לאלופים:

עצמאות היא בריאה, הכרחית וחשוב לעודד אליה כבר מגיל צעיר. אלו כלים של ממש להמשך החיים: תנו להתנסות, לטעות, עודדו על התהליך ועל השגת העצמאות. זכרו שהדרך להשגת העצמאות חשובה לא פחות מהעצמאות עצמה.

עצמאות שמח!



מתחברים? זה חשוב לכם? רוצים לשאול? מכירים הורים שזה חשוב להם? מוזמנים להגיב פה למטה, או בכל אחת מהאפשרויות:


לתהליך אישי צרו קשר בפייסבוק: http://bit.ly/2THIh44


ניתן לתאם בקלות כאן: http://bit.ly/3a3x4Q1


הצטרפו לקבוצת ההורים הכי שווה בעיר: http://bit.ly/2GaexVe


ולקבוצה שהכי כדאי להיות בה בזמן הקורונה: https://bit.ly/2WGUzuH


ולקינוחים, בקרו אותי באתר שלי והירשמו לתפוצה: www.lioriharel.com


והירשמו כמנויים בערוץ יוטיוב שלי: https://bit.ly/3eIpFsE

100 צפיות0 תגובות
bottom of page