top of page

גמילה מהמוצץ בהעצמה וללא מאבקי-כוח. איך עושים את זה? שלב ראשון בגמילה מהמוצץ

עודכן: 28 ביולי 2020

המוצץ היה לנו חבר טוב ולעזר רב (לנו=הילדים וההורים גם, כן?) והגיע העת להיפרד ממנו כחלק מההתפתחות הטבעית. אבל מתי? ואיך? מתמודדים עם התלבטויות כמו שעוד מעט יתחיל גן עירייה, מה יהיה עם המוצץ? ומה לעשות לקראת הלידה של האחות? הלא הייתי רוצה שיהיה גמול מזה כבר עד אז... אולי אתם מנסים להיפרד מהמוצץ כבר זמן ממושך ועדיין לא הצלחתם להשלים את הפרידה ממנו?


פה במאמר: מה צריך לשאול את עצמנו לפני, איך להכין את הילד.ה ודגשים ליישום עצמו. ואגב, כל הכלים כאן מתאימים לכל פרידה: גם לגמילה ממוצץ, בקבוק, חפץ מעבר וגם מהחיתול.


קצת על המוצץ

המוצץ הומצא יחד עם השימוש בתמ"ל, כיון שהיה צורך להוסיף זמן לפעולת יניקה של התינוק ביממה (כשהתינוק אוכל מהבקבוק זה פשוט יותר מהיר מאשר היניקה מהשד). כל זה גם מאוד תלוי את מי שואלים והשימוש במוצץ הוא שנוי במחלוקת כי יש לו המון אספקטים. מעבר לעניין של אג'נדה הורית, יש גם פן קליני תפקודי, השפעה על מבנה, ענייני ויסות ועוד.


כך או כך, כאשר יש שימוש במוצץ מדובר באקט של הרגעה עצמית. בשנה הראשונה לחיים מאוד עוזרת להירגעות וגם בהתכנסות לשינה. בהמשך החיים זה מתבסס כהרגל ואז יש כמה אלמנטים בפרידה ממנו. תדעו שצריך לקחת בחשבון כל מקרה לגופו!

העובדה שאצל רוב הילדים סביב גיל 3 מתפתחת היכולת לויסות עצמי לפחות בכמה אמצעים נוספים, היכולת הוורבלית מאפשרת שיחה מסויימת והעובדה שנכנסים לגן עירייה בדרך כלל הופך את גיל 3 לגיל גמילה נפוץ מהמוצץ. זה בהחלט לא מחייב - אפשר בכל גיל (לפני או אחרי) ואפשר גם בלי מוצץ בכלל. כל משפחה ומה שנכון לה!

אז מה עוד חשוב לדעת ומה הצעדים להמשך?

שלב ראשון:

שאלו את עצמכם את השאלות הבאות, כשאתם ממש בתחילת התהליך, ואפילו כשרק מגלגלים את הרעיון בראשכם:

  1. איך הילד שלכם מגיב לשינויים ופרידות? רוב הילדים לומדים טוב עם הדרגה והכנה מתאימה. יש כאלו שצריכים רק עט מזה וזורמים עם השינוי. האם לעשות בבת אחת או ביחד? אני בעד הדרגה. יש מקרים שבהם זה יכול להיות מעולה יחד, למשל מעבר דירה עם החלפת כיסא. אבל! זכרו שאתם ההורים הכי טובים לילד שלכם - אתם יודעים מה עובד לו טוב ונכון.

  2. האם יש לילד יכולות נוספות וכלים להירגעות כזו גם ללא המוצץ? חשוב לתת לילד שלך אמצעי הרגעה אלטרנטיבי - לעבוד איתו על יכולת ויסות עצמית והירגעות (את בטח מכירה אותו טוב בזה ויכולה לכוון). לפני שגומלים מהמוצץ חשוב לוודא שיש לו את היכולת הזו. נותנת כמה רעיונות עוד מעט

  3. מה בעולמכם כרגע? לידה צפויה? מעבר דירה? גמילה מחיתולים? כל אלו ועוד הם גורמים משמעותיים שמשפיעים על התהליך. זה אומר שייתכן והילד שלכם יצטרך יותר ויסות בתקופה כזו. ולכן שאלו האם זה הזמן המתאים. זכרו שתמיד אפשר לדבר עם הילד ולראות איך מגיב לרעיון. שלב הגישושים יכול תמיד לעזור לכם בבדיקה הזו.

  4. האם אתם פנויים לתהליך? אם אתם חוזרים אחהצ הביתה מותשים ולא תוכלו לתת את הזמן והמענה המתאים אולי כדאי לדחות במעט את התהליך או לחילופין לנסות להתפנות בתקופה הקרובה אם ניתן.


שאלות נפוצות:


מתי יודעים אם זה זמן טוב לתהליך? הרי תמיד יש משהו, מעבר דירה, גן חדש, קורונה, גמילה מחיתול?

נכון, אנחנו פוגשים את החיים כל הזמן. נסי לחשוב כמה השינוי משמעותי כרגע (למשל, המעבר לארץ אחרת שונה ממעבר דירה בתוך העיר גם עבור הילד.ה וגם עבורכם ההורים) וכמה המוצץ משמעותי בחיי הפעוט.ה כרגע. אם יש לילד.ה גמישות טובה ועוד אמצעים להירגעות ומספיק זמן עד למעבר, אולי זה אכן זמן טוב עבורכם. אם יש לך ספק בבטן, אפשר בהחלט להמתין לאחרי המעבר. אני תמיד מאמינה בהקשבה לאינטואיציה ההורית.


אנחנו לקראת לידה, ובטח לאח הקטן יהיה מוצץ, לא בא לי שיריבו עליו... מה לעשות לדעתך?

אם אתם 4-5 חודשים לפני הלידה אז מבחינת הגעת האח החדש (בשעה טובה!) יש לכם זמן ואת יכולה לעשות תהליך הדרגתי וטוב ולסיים גם מספיק זמן לפני הלידה! אל תשכחי לשאול את עצמן את כל ארבעת השאלות שהצעתי. *אם יש לכם סדר גודל של חודשיים לפני הלידה (הרי תאריך הלידה הוא משעור בלבד), שווה לשקול שוב. חשוב שלא תהיה תחושה של שעון עצר מלחיץ. אפשר גם אחרי הלידה אם צפוף ושלא יהיה לחץ. **העלת את החשש סביב האח - אם לכל אחד יהיו את המוצץ שלו, זו לא חייבת להיות סיבה לריב. ובכל אופן זה סימפטומטי, בקנאה בין אחים מטפלים אחרת:). אז כך או כך תקחי את ההחלטה מאהבה ולא מפחד!


אני לחוצה לגבי גן עירייה, יש עוד 3 חודשים...

הכירי את הצוות כשתגיעו ושתפי אותן. הם נשות חינוך והגמילות למיניהן כולן מוכרות להן על כל צדדיהן. מנסיוני בליווי משפחות, בגן עירייה מותר להגיע בכל תחילת השנה עם חפצי מעבר, מתוך הבנה אמיתית של הצורך. ככל שמתקדמים הימים לתוך ההסתגלות למסגרת החדשה, הילד.ה בהדרגה י.תקבל בטחון בגן ואז שמים את חפץ המעבר (כמו: חיתולי, מוצץ) בתיק בתחילת היום ונפגשים מחדש בסופו. השלב הבא יהיה שים אותו במקום מיוחד בבית עד לפגישה מחודשת איתו, אם עוד יש צורך.



שלב שני: שלב ההכנה של הילד והכלים

ושלב שלישי: יישום, גבולות והכלה אוהבת

יש למה לצפות, עקבו אחרי המשך הסדרה - מצולם+כתוב ;)


לסיכום,

פרידה טובה צריכה לכלול הכנה תואמת גיל וילד.ה, העלאת מוטיבציה פנימית לעניין והמון המון עידוד והעצמה. אפשר כחלק מתהליך של קבוצת ילדים יחד ואפשר אינדיבידואלי. חשוב שכל אחד ישים לב מה בעולמו של ילדו מבחינת פרידות ע"מ להיערך בהתאם, כבדו את הילד.ה שלכם ותכינו אותו.ה. כשיגיעו רגע האתגר והקושי תהיו עם הילד והציעו לו את הנחמה הכי טובה בעולם: החיבוק האוהב שלכם.

בסוף הילד שלכם יזכור שהייתם איתו ברגע הקושי, לא כמה זמן לקח לו להיגמל מהמוצץ.

 

אהבתם? מתלבטים מה נכון לכם? שתפו אותי. כתבו בתגובות איך הלך לכם או שאלות ספציפיות לתהליך שלכם.

שתפו את הסרטון/המאמר עם כל הורה שזה יכול לעזור לו ואל תשכחו לסמן מעקב כדי שתוכלו להישאר בעניינים.

מאחלת המון הצלחה והעצמה בתהליך הפרידה מהמוצץ!

 

פה בשבילכם!

לתהליך אישי צרו קשר ישירות כאן

בואו לעקוב אחרי בפייסבוק או באינסטה

40 צפיות0 תגובות
bottom of page