top of page

יבשים גם בלילה: על גמילה ושינה

עודכן: 13 בפבר׳ 2022

בין אם התחלתם בגמילה בשעות העירות ואתם עדיין מחכים לחיתול יבש בלילה, בין אם התחלתם את הגמילה "רק" ביום ובת-השנתיים וחצי שלכם בשום אופן לא מוכנה להמשיך לישון עם החיתול ובייחוד אם אתם לקראת תהליך גמילה מהחיתול: הינה מה שאתם חייבים לדעת לגבי גמילה מחיתולים בזמן השינה

laudry when potty training
מתי די להרתחות של הלילה?

התחלתם תהליך הקשבה לגוף סביב הצרכים במהלך היום? מהמם! צפו להתעוררויות גם בלילה.

זה תקין, זה נפוץ וזה דווקא מעיד על תהליך לימודי בריא ותקין. כשהילד.ה שלכם לומדים להקשיב ולחזור למודעות-לגוף שלהם סביב ההתרוקנות, המח והגוף לומדים לאותת כשיש צורך להתרוקן - גם בלילה. זה אומר שיש סיכויים גדולים שתהיינה התעוררויות בלילות בשבועיים הראשונים לתהליך וזה פשוט כי... המח מסמן לילד.ה שלכם שיש צורך להתרוקן, כמו שמתחיל להיות פעיל ומודע לזה ביום. אם תהיו קשובים לצרכים בהתעוררויות האלו ותסייעו לילד.ה שלכם להתרוקן איפה שמתרוקנים (בשירותים, כמובן) - זה יעודד את התהליך המשולב יום-לילה וזה יתקדם יותר מהר ויותר טוב! אם תתעלמו מההתעוררויות האלו - תלמדו את הגוף להתעלם מהם בלילה, ובעצם יהיה לכם בהמשך תהליך כפול (הרי עוד מעט תצפו מהילד.ה שלכם להתעורר לפיפי גם בלילה ולקום יבש.ה).

זה נכון שיש קשר הדוק בין איכות השינה שלנו ולכמות/הופעת הרטבות? כן, קשר ישיר. ממש ככה. הילד שלכם ישן לא טוב בלילה? אולי נרדם מאוחר מידי, אולי עם הפרעות בשינה? שווה מאוד לעבוד על כניסה לשינה טובה, תואמת לסימני העייפות והדרגתית: כל אלו יצמצמו את ההתעוררויות בלילה וההרטבות גם יחד! עוד על שעה מתאימה לשינה בגיל הרך כאן.


כדאי להתכונן מראש ולהצטייד! תחתוני בריכה רב-פעמיים, 2-3 שכבות של סדינית-סדין ע"ג המזרון (להחלפה זריזה בלילה), כמות פיג'מות מספקת וסל לרטובים, לא חובה :)


אחרי ששיפרנו את השינה של הילד (משך תהליך כזה משתנה מילד לילד) והצטיידנו היטב - נוכל לעזור לילד שלנו בלמידה ובשיפור המיומנות בלילה במספר דרכים עיקריות:

  1. הדרכה לפני השינה: אפשר להסביר לילד.ה שלכם שאם היא חולמת על מים/ים/בריכה, אם היא חולמת שהיא עושה פיפי... כנראה יש לה פיפי!

  2. היעזרו גם בדמיון מודרך לתחושת העצמה ומסוגלות. דמיון מודרך לגיל הרך לפני השינה, זה פתרון מושלם שיסייע לכם בטיפול בהרטבות.

  3. חשוב להגיד לילד.ה שלכם: "אם את.ה מתעורר.ת בלילה תקרא.י לי! אני פה בשבילך".

  4. גם אם הילד.ה שלכם וורבלי.ת וגם אם פחות, שאלו אותו.ה: "מה יכול לעזור לך לקום בלילה לשירותים?" שאלה משמעותית ובעלת מסר של שוויון-ערך. כל אחד יודע הכי טוב עבור עצמו מה יעזור לו.

  5. אל תשכחו לדאוג לתאורה נייטרלית (ולא-מעוררת) בדרך שבין המיטה וחדר השירותים.

ושלושה מסרים לסיכום:

- הרטבות בדרך זו או אחרת יחלפו - מערכת היחסים שלכם תישאר לתמיד. אל תתנו להרטבות הלילה למלא את יומכם.

- העבירו לילדים שלכם תחושת מסוגלות, יכולות, אמונה! העצימו אותם

- תהליך הקשבה מהסוג הזה לוקח זמן: גם ביום וגם בלילה. זה קורה במקביל וזה אפשרי בשניהם, אבל זכרו שזה לוקח זמן.


הילד.ה שלכם מתעקש.ת לא ללבוש את החיתול בשינה, אפילו שעדיין לא הושגה מודעות מלאה ביום?

מה עושים אחרי הרטבה בלילה - שוטפים במקלחת או לא?

מה אם הילד.ה שלי רטוב.ה ואף פעם לא מתעורר.ת מזה?

לפני השינה, חייבים למתן שתייה?

ומה לגבי השכמות יזומות??


כל זה ועוד במפגש הקרוב שלי על הרטבות לילה.



עוד על גמילה ביום וסרטונים מצולמים כאן


פה בשבילכם לכל שאלה,

מוזמנים ליצור קשר בפייס, אינסטה, יוטיוב ולהירשם לרשימת התפוצה שלי כדי להיות מעודכנים ועדכניים בהורות שלכם.


158 צפיות0 תגובות
bottom of page