top of page

המעבר למיטת מעבר

עודכן: 11 במאי 2020

איך הזמן טס כשנהנים, הוא רק נולד אתמול! ואז מגיע הרגע (שרבים מההורים קצת חוששים ממנו) המעבר ממיטת התינוק ל #מיטת_מעבר. מעכשיו הילד יתחיל לנוע בחופשיות, לקום מתי שרוצה, לבקש להתפנות עד אינסוף פעמים ועוד.... וההרדמה? עד צאת החמה. מה המשמעויות, איך לבחור ואיך לעשות את המעבר: כל מה שצריך לדעת!



זה קורה בדרך כלל סביב גיל שנתיים, ולא בכדי - זה בדיוק השלב בו הילד חוגג את העצמאות שלו ובודק את הגבולות שלה. למעט מקרים בודדים אותם אפרט בהמשך, אני ממליצה להישאר כמה שיותר עם מיטת התינוק במרחב המוגן שמקנה המיטה הסגורה. למה?

לוקח זמן להתפתחות התפיסה המרחבית של הילד

תינוק מכורבל בשינה מתוקה

מעבר מוקדם מידי עלול לעורר קשיים.


דמיינו את השלבים של המיטה בכניסה שלו לעולם: מהרחם לעיטוף, התנערות מהעיטוף אחרי כמה שבועות, מעבר בדרך כלל לעריסה (עד שנגמר המקום) ומשם למיטת תינוק.

את הקירות של מיטת התינוק כדאי להסיר בהדרגה (עוד על גישתי להדרגה בתהליכים תוכלו לקרוא כאן), עת המעבר למיטת המעבר.


קפיצה מהירה למיטה פתוחה יכולה לערער את הביטחון של הילד ובכך לייצר הרדמות מאוד ארוכות ומתישות, יותר קימות במהלך הלילה, קושי מתגבר להתכנסות חוזרת לשינה, חלונות עירות ועוד. משם הדרך לתחושת התשה ומלחמה היא קצרה.

בנוסף, הצבת גבולות היא חלק חשוב במשחק! ארחיב על זה בהמשך המאמר.






מתי לשקול להעביר?


בטיחות! ולא בכדי, אם יש ספק אין ספק. אם הילד מנסה לצאת בכח והוא עלול ליפול זו סיבה טובה למעבר. וודאו קודם שכיוננתם את המזרון לחלק הכי נמוך האפשרי ;)



חשוב לאפשר לילד לצאת בעצמאות אל הסיר

גמילה.

כשהילד מתעורר להתרוקנות בלילה הוא צריך נגישות לסיר. אנחנו רוצים לעודד את תהליך הגמילה גם בלילה ולכן לאפשר לילד נגישות מלאה וזמינה. אם מדובר בילד בגיל שנתים שהפנים את הגמילה מהחיתולים ביום, ייתכן וגם מדובר בילד שיש לו בשלות טובה בעוד תחומים, כמו למשל בתפיסה המרחבית. שווה להקדיש לזה מחשבה משותפת לפני וזכרו שילד שמתעורר לצורך התרוקנות בלילה בגילאים הצעירים יכול לקרוא להורים ע"מ שיוציאו אותו מהמיטה ורק אז להתרוקן.






אז מה השורה התחתונה?

הקשבה לילד שלי: מה הקצב שלו, איך הוא מגיב לשינויים? איך הוא מרגיש במרחבים פתוחים וסגורים? כמה הוא עצמאי וכמה זקוק לתחושת העצמאות הזו, גם במעבר למיטת המעבר? כמה עושה לו טוב ההתכרבלות והעיטוף אל מול המרחב הפתוח של המיטה? אם הילד אוהב להתעטף ולהשתבלל ייתכן ומיטת התינוק עדיין עושה לו טוב.

מעבר למיטת מעבר גם יכול לקדם תהליכים ולהעצים ילד, בייחוד אם זקוק לתחושת שליטה מלאה סביב תהליך הגמילה שמסתבך וגם לקראת מעבר מחדר ההורים לחדר משלו.



ספרי לי, איך עושים את המעבר?

מילות המפתח במעבר הן הדרגה, מוטיבציה והקשבה

ערכו תיאום ציפיות ביניכם ההורים

החליטו על הכללים החדשים של המיטה, למשל האם מותר לצאת מהמיטה או שיש לקרוא לכם כשצריך? האם כשקשה להירדם הילד יכול לצאת להסתובב בחדר, אולי לקחת צעצוע למיטה, לקרוא בה סיפורים וכו'? חשוב שתתכוננו לכל אלו מראש ותחליטו, כי הילד בוודאי יגלה ויבחן את העולם החדש שנגלה לו :)


ערכו תיאום ציפיות עם הילד

צרו שיח והכנה סביב הנושא​​, בררו מה המקום שלו בעניין, האם הוא מעוניין. ספרו לו שתהיה לו מיטה כמו של אמא/אבא או כמו של אח שלו, אם יש, שתתאים לו בדיוק ותהיה רק שלו. ספרו לו שזו מיטה שהוא יוכל לצאת ממנה בעצמו כדי להתרוקן למשל.


הדבקת מדבקות משותפת - חוויה מומלצת לשיתוף במעבר

שיתוף והכנה

רכשו ביחד מצעים, הרכיבו את המיטה, הלבישו אותו עם המצעים והבובות האהובות או טטרא אם יש לו.

תווכו לו מה קורה אם מתעורר וזקוק לכם ודאגו לתאורה עדינה וטובה (רצוי חמה), כי ישנה אפשרות שהוא יקום ואנחנו לא רוצים שימעד. תוכלו להיעזר בדמות אהובה כדי לדמיין התעוררות בלילה ומה עושים (והכל לפי מה שהחלטתם מראש). זה מגדיל מוטיבציה באופן משמעותי!


לאחר שהכל מוכן, תנו לו לישון שינת צהריים ביום המעבר. הלך בקלות ובכיף? עברו כבר בלילה למיטת המעבר ופרקו יחד את מיטת התינוק. אם אתם מרגישים צורך, אפשר לישון שינת צהריים במיטת המעבר במשך כמה ימים רצופים ורק אז לעבור למיטת המעבר בלילה.



התכוננו לבחינת הגבולות

זה לא נגדכם, זה בעדו!

הגילוי המלהיב של העצמאות סביב מיטת המעבר מוסיף מלא התרגשות והורמוני עירות, שיכולים בהתחלה להקשות מעט על ההתכנסות לשינה. היו סמוכים ובטוחים שזה חולף ואם לא נעשה מזה עניין אז זה לא יהפוך לעניין.

קבעו זמן לפני השינה שבו שותים כוס מים אחרונה או מקום זמין ונגיש לבקבוק המים שיקח בכוחות עצמו.

קבעו ובחרו מראש את הסיפורים לקריאה. בנסיונות שלו לשוחח אחרי כיבוי אורות, הזכירו לילד שזה זמן שינה.



שאלות נפוצות:

מיטת נוער או מיטת מעבר?

לא חייבים מיטת מעבר, בעיני זה כדאי. מיטת מעבר יכולה להספיק לכמה שנים עד גיל 4-5 (תלוי בגודל הילד) וכשהיא קצרה לו, להתרחב למיטת הנוער. חשוב לבדוק האם ניתן להסב את מיטת התינוק שלכם למיטת מעבר (פתרון מושלם בעיני) וגם כיום ניתן לרכוש מראש מיטות תינוק שהופכות למיטת מעבר. אפשר גם לעבור ישר למיטת נוער, בייחוד אם כבר קיימת בבית ופשוט להקטין אותה. אם זה מיטת "חבר" אפשר להכניס אותה תחת המיטה הגבוהה ובכך לקצר אותה. אפשר להוסיף נחשושים ובובות ולהקטין את המרחב הכללי.


האם כדאי להעביר את שני הילדים יחד? תאומים

ובכן במקרה הזה כן :) הרבה פעמים אני ממליצה לאפשר ניפרדות (זה נכון גם לגבי צמודים!) אבל במעבר למיטה פתוחה אני ממליצה למצוא את קו האמצע בין שניהם ולעבור יחד למיטה הפתוחה. כוחה של קבוצה משחק בכל תהליך שינה עם תאומים.


"ליאור, עוד חודשיים נולד התינוק החדש ואמיר יהיה בן 1.8. האם כדאי להעביר אותו למיטת המעבר?"

הולדת אח.ות היא סיבה נפוצה מאוד למעבר המיטה במשפחות לילדים צמודים. מצד אחד יש צורך במיטה עבור התינוק החדש ומהצד השני גם כדאי להקדים כדי שלא יהיה קשור ללידה/מס שבועות לאחריה. ואז השיקולים פה הם טכניים בעיקרם ופחות לצורך הילד.

ממליצה בחום להלוות מיטת תינוק נוספת לתקופת ההסתגלות. מדובר בכמה חודשים בלבד והם חשובים. לא הייתם רוצים לייצר בעיות שינה בגלל מיטת המעבר מיד לאחר הלידה, נכון?

 

יש לכם עוד שאלות? מתלבטים איך לעשות את זה נכון ומה נכון לכם? אל תהססו, אני פה בשביל זה! מוזמנים להגיב פה למטה, או בכל אחת מהאפשרויות:

לתהליך אישי צרו קשר בפייסבוק או כאן


וכמובן, הירשמו כמנויים בערוץ יוטיוב שלי ובאינסטה :)

186 צפיות0 תגובות
bottom of page